środa 26 czerwca 2019 imieniny Jana i Pawła 1930 - Urodził się Sławomir Mrożek
Do końca roku pozostało: 0 dni
Wychowanie przedszkolne
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Agresja u dzieci

Uwarunkowanie agresji w środowisku szkolnym (2)

Nieprawidłowe formy zachowania uczniów może wywołać niewłaściwa postawa nauczyciela wobec dzieci.

Nauczyciele w stosunku do uczniów mogą stosować częste upomnienia, mogą też wytykać różne wady i braki. Często na wzór stawiają dobrze uczących się lub wzorowo zachowujących się kolegów. Takie zachowanie ze strony nauczyciela może powodować wystąpienie agresji, ponieważ następuje hamowanie potrzeby uznania społecznego.

Dziecko reaguje wrogością wobec osoby dorosłej. Jeżeli takie sytuacje występują często, postawa wrogiego nastawienia do osoby dorosłej może się utrwalić. Zachowanie agresywne może wówczas ulegać „generalizacji", może być skierowane nie tylko na źródło frustracji, ale i na obiekty podobne do niego, lub dowolne obiekty, które znajdują się w zasięgu podmiotu.

W sytuacji, gdy nauczyciel np. zwymyśla dziecku przed całą klasą, może wystąpić agresja symboliczna. Uczeń boi się zaatakować słownie lub fizycznie, ucieka się więc do symbolicznych sposobów rozładowania nagromadzonego napięcia. Dziecko może np. podrzeć zdjęcie z daną osobą. Takie zachowanie nie przyniesie dziecku - agresorowi dalszych kar lub innych restrykcji.

U dzieci nadpobudliwych, a jednocześnie źle wychowywanych, czyli z zaburzonymi mechanizmami kontroli, bunt dość wcześnie przejawia się w formie aroganckich zachowań wobec nauczyciela i lekceważenia obowiązków szkolnych, lub w postaci aspołecznych wybryków.

Na kształtowanie niepożądanych postaw uczniów wpływa reprezentowany przez nauczyciela styl kierowania nimi. Do stylu niepożądanego zalicza Skorny styl autokratyczny, czyli despotyczny. Nauczyciel autokrata kieruje zespołem uczniowskim poprzez wytworzenie w nim surowej, opartej na strachu przed karą dyscypliny. Nauczyciel taki, za pomocą licznych nakazów narzuca uczniom zadania do wykonania, i taki sposób stara się kształtować u nich określone postawy, przekonania, nie pozwalając przy tym samym na sprzeciw lub wyrażenie odmiennego zdania. Sprzyja to wytworzeniu się wzajemnej podejrzliwości i wrogości zarówno w stosunkach między nauczycielem a uczniami, jak i we wzajemnych stosunkach koleżeńskich, powoduje również często wzrost agresywności u dzieci lub apatii.

Kolejnym powodem występowania niewłaściwego sposobu zachowania się jest sytuacja, gdy uczeń napotyka na trudności w nauce. Dziecko wówczas spotyka się często z negatywną oceną swojej pracy. Krytyce poddawane są stale jego wiadomości i umiejętności. Wytwory jego pracy oceniane są jako gorsze od wytworów kolegów. Powoduje to niezaspokojenie potrzeby własnej wartości i potrzeby uznania. U dzieci o słabym układzie nerwowym, a jednocześnie nadpobudliwych wzrost napięcia związany z doświadczeniem niepowodzeń znajduje wyraz „w powiększaniu się liczby, oraz nasileniu objawów neurowegetatywnych o charakterze patologicznym". Stan napięcia, obciążenia i lęku stanowi obciążenie dla układu nerwowego, co może doprowadzić do dezorganizacji jego funkcji, jest też stanem w przykry sposób odczuwalnym przez dzieci, dlatego usiłują się przed nim bronić. Często robią to w sposób nieuświadomiony.

Szczególnie często źle uczący się uczniowie wykorzystują mechanizm obronny polegający na przypisywaniu innym (najczęściej nauczycielowi) winy za doznane niepowodzenia.

Uczeń, którego własna wartość jest zagrożona wypiera ze swej świadomości te informacje, które świadczą na jego niekorzyść, natomiast dostrzega te elementy, które są zgodne z jego ogólnym nastawieniem. W konsekwencji prowadzi to do powstania wypaczonego obrazu świata. Uczeń czuje się skrzywdzony krytycznymi uwagami, przekonany jest, że niesłusznie otrzymuje słabe oceny. Poczucie krzywdy w niektórych przypadkach wyzwala agresję i kształtuje postawę buntowniczą.

Tak więc występowania sytuacji, w których dochodzi do wytworzenia lub spotęgowania agresywnego zachowania się uczniów jest w dużym stopniu zależna od postępowania nauczyciela, który powoduje konflikty, jest niesprawiedliwy i stronniczy, przejawia skłonności autokratyczne lub nie uwzględnia indywidualnego tempa rozwoju umysłowego dzieci, lub w przypadku występowania trudności w nauce, nie stosuje środków zaradczych. Nauczyciel powinien powstrzymać się od surowego karania i stosowania ostrych form kontroli. Powinien również dostrzegać różnice w tempie rozwoju umysłowego dzieci i umiejętne dostosowanie wymagania do indywidualnych możliwości uczniów. Gdy będzie sprawiedliwy, zaakceptuje wszystkich uczniów, gdy będzie pomagał swoim podopiecznym wykorzystując różnego rodzaju środki terapeutyczne, to jego osoba nie będzie źródłem frustracji u dzieci, nie będzie modelem zachowań agresywnych. Będzie wówczas niósł pomoc w indywidualnym rozwoju każdego dziecka.




Autor: mgr Bogusława Nikiel-Holewka
Komentarze + Dodaj komentarz
Zapraszamy do wyrażania opinii, redakcja portalu Interklasa.
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl