środa 19 czerwca 2019 imieniny Gerwazego i Protazego 1623 - Urodził się Blaise Pascal
Do końca roku pozostało: 0 dni
Wychowanie przedszkolne
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Agresja w przedszkolu

Objawy zaburzeń emocjonalnych

VI. Objawy zaburzeń emocjonalnych w zachowaniu dzieci

Spotykamy się z dziećmi, których zachowanie nas niepokoi, bo jest uciążliwe dla innych albo bezsensownie niekorzystne dla samego dziecka. Trudno nam zrozumieć i zaakceptować zachowanie, jeśli nic go nie usprawiedliwia, ponieważ dziecko jest zdrowe, sprawne fizycznie i inteligentne. Odpowiedzią są nieprawidłowo funkcjonujące emocje. Dzieci z zaburzeniami emocjonalnymi przeżywają częściej i intensywniej niż inne dzieci emocje złości i lęku, a także mają trudności w wyrażaniu tych uczuć w sposób uważany za właściwy. Gwałtowne wybuchy złości u tych dzieci można zaobserwować w przedszkolu. Najczęściej mogą one mieć formę ataku słownego lub fizycznego na inną osobę siebie albo przedmioty. Dziecko kierując złość na siebie zadaje sobie ból fizyczny (uderzając głową w ścianę) albo psychiczny niszcząc swoje przedmioty. Wybuch złości może mieć formę obrażania się. Dziecko zamyka się w sobie, ucieka, ukrywa się w kącie, miejscu niedostępnym. Charakterystyczne dla tych zachowań jest to, że przyczyna wywołująca "wybuch", jest nieproporcjonalnie mała i nieznacząca w stosunku do reakcji dziecka.

Oprócz wybuchów złości, gniewu dzieci boją się różnych rzeczy np. lęk przed rozstaniem z rodzicami w przedszkolu, lęk przed zwierzętami, ciemnym pomieszczeniem, lęk przed ocenianiem, krytyką, nieumiejętnością radzenia sobie z daną czynnością. Lęk przed karą popycha dzieci w stronę kłamstwa, a później ucieczek. Przeżywanym lękom towarzyszą reakcje organizmu: bóle brzucha, czerwienienie lub bladnięcie, pocenie się, drżenie rąk. Obserwujemy u tych dzieci nadmierną aktywność lub bierność.

Dzieci nadaktywne podejmują różnorodne działania dające możliwość rozładowania pobudzenia, w jakim się znajdują, jest to objaw bardzo uciążliwy dla otoczenia. Dzieci te dezorganizują działania grupy, narażają siebie i innych na niebezpieczeństwo i wymagają wzmożonej uwagi nauczyciela. Nauczyciel swoją uwagę powinien poświęcić również dzieciom mało aktywnym, biernym, bo zostaną one odsunięte przez grupę i nikt nie będzie bawił się z nimi. W rezultacie dzieci te nie zdobędą różnych doświadczeń, nie nabędą umiejętności i sprawności. Grupa rówieśników czynić będzie następujące zarzuty: "przez ciebie", "to twoja wina, że znów przegraliśmy", "jesteśmy na końcu".

Rozwój emocjonalny nie będzie przebiegał prawidłowo, jeśli w doświadczeniach życiowych dziecka przeważają emocje nieprzyjemne, które żyje w atmosferze konfliktów, braku poczucia bezpieczeństwa, nadmiernych wymagań, krytyki, częstych kar.
Nauczyciel i przedszkole, później szkoła wspólnie z rodzicami mają obowiązek pomóc dziecku odzyskać poczucie własnej wartości i poczucie bezpieczeństwa. Działania te muszą odbywać się przy zaangażowaniu zespołu nauczycieli, rodziców i dzieci tylko wszyscy razem możemy mu pomóc. Zwykle dzieci przyjmują tą informację pozytywnie i skutecznie.Nauczyciel musi pomóc dziecku ujawnić wszystko to, co jest w nim atrakcyjne dla rówieśników i wykorzystać we wspólnych działaniach grupy.

W przedszkolu i szkole muszą funkcjonować jasne zasady regulujące prawa dzieci, nauczycieli. Dzieci muszą wiedzieć, czego się od nich oczekuje i na co mogą liczyć. Zawarte umowy z dziećmi powinny być dotrzymywane. Nauczyciel pomaga dziecku z zaburzeniami emocjonalnymi, jeżeli:
- stara się zrozumieć dziecko - traktuje zachowanie dzieci jako wyraz jego problemów, a nie złej woli,- postępuje tak, aby dziecko mogło mu zaufać i czuć się bezpieczne, znajduje czas na indywidualny kontakt z dzieckiem - potrafi wysłuchać bez wygłaszania potępiających uwag - jest w stanie zachować pełną dyskrecję - posiada takt i dużo cierpliwości - pomaga dziecku odkryć jego wartości - pomaga dziecku odnaleźć miejsce w grupie rówieśników- potrafi nawiązać współpracę z rodzicami dziecka

Niektóre zachowania dzieci z zaburzeniami emocjonalnymi są trudne do zaakceptowania przez kolegów, zwłaszcza ich drażliwość, wybuchy złości, przeszkadzanie. Najtrudniej jest zaakceptować małym dzieciom, że dzieci te bywają inaczej traktowane, że poświęca się im więcej czasu, że nauczyciel toleruje częściej niż innych "złe zachowanie".
Nauczyciel musi przekonać rówieśników pod nieobecność dziecka, którego dotyczy rozmową wyjaśniającą (na odpowiednim poziomie), że ich kolega ma problem.

Nauczyciel wychowawca grupy jest główną osobą udzielającą pomocy dziecku mającemu problemy. Osobą wspierającą nauczyciela jest pedagog i psycholog, ale rzadko która placówka przedszkolna ma go na stałe.
Dlatego powinniśmy udać się po pomoc do poradni psychologiczno- pedagogicznej, która przebada dziecko i postawi diagnozę, ale rzadko mają możliwość prowadzenia psychoterapii. Dlatego należy szukać pomocy w różnorodnych placówkach specjalizujących się w psychoterapii dzieci i rodzin. Podlegają one zwykle Kuratorium Oświaty albo Polskiemu Towarzystwu Psychologicznemu. Ponadto warto sięgać do specjalistycznych książek (np. z bibliografii).





Autor: Anna Kołodziej
Komentarze + Dodaj komentarz
Zapraszamy do wyrażania opinii, redakcja portalu Interklasa.
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl