Scenariusz zajęć dla dzieci sześcioletnich z zakresu przygotowania do nauki pisania Metodą Dobrego Startu
Obszary edukacji:
- Obszar edukacji w zakresie przygotowania do pisania i czytania (przygotowuję się do pisania)
- Obszar edukacji muzycznej (śpiewam piosenki i bawię się przy muzyce)
Hasła programowe:
1. Odgadywanie zagadek ruchowych - rysowanie ręką, dłonią i palcem w powietrzu kształtów znanych figur i przedmiotów (ręką prawą, potem lewą).
2. Rysowanie różnych kształtów, wzorów i znaków literopodobnych ręką lub palcami „na niby" w powietrzu, na blacie stolika, na podłodze, na piasku. Rysowanie kredą na asfalcie lub na tablicy, układanie z nitek wełny, ze sznurka, tasiemek, lepienie z plasteliny, formowanie z kolorowego drutu.
3. Prawidłowe trzymanie kredki (ołówka, flamastra) i prawidłowe ułożenie ręki podczas rysowania (zarówno rysującej, jak i towarzyszącej). Umiejętność utrzymania odpowiedniego napięcia mięśni dłoni i wykonywanie ćwiczeń rozlużniających.
4. Śpiewanie piosenek: indywidualnie, w małych zespołach, całą grupą.
5. Nabieranie większej sprawności i swobody w poruszaniu się przy muzyce. Kształtowanie płynności i estetyki ruchów.
Literatura:
Anna Łada-Grodzicka, ABC wychowania przedszkolnego XXI wieku, wydanie drugie, WSiP, Warszawa 2000.
Temat: Różowe okulary dziadka
Cele:
- główny - doskonalenie i rozwijanie funkcji językowych, spostrzeżeniowych (wzrok, słuch, dotyk) oraz motorycznych i współdziałania między nimi, czyli integracji percepcyjno-motywacyjnej.
- szczegółowe - operacyjne
- umiejętność rozwiązywania zagadek Dziecko potrafi rozwiązywać zagadki
- dokonywanie analizy i syntezy wyrazów - potrafi dokonać analizy i syntezy wyrazów
- kształcenie słuchu fonematycznego - rozumie pojęcia głoska, samogłoska, sylaba
- doskonalenie sprawności manualnej palców - potrafi prawidłowo trzymać węgiel i mazak
Metody wg Marii Kwiatowskiej:
- czynna - zadań stawianych do wykonania, samodzielnych doświadczeń, ćwiczeń, kierowanie własną działalnością dziecka
- słowne - rozmowa, zagadki, objaśnienia i instrukcje
- percepcyjna - pokaz, obserwacja, przykład
Formy pracy:
- praca zbiorowa
- praca indywidualna
Środki dydaktyczne:
- wzory liter
- ilustracja przedstawiająca okulary dziadka
- tacki z kaszą
- gąbki, węgiel, cienki czerwony mazak
- kartki z bloku rysunkowego
Przewidywany czas trwania zajęcia: 20-25 minut
Organizacja zajęcia:
Dzieci:
- siedzą na dywanie po turecku,
- biorą udział w zabawie,
- maszerują.