czwartek 18 lipca 2019 imieniny Erwina i Kamila 1933 - Urodził się Roman Polański, reżyser
Do końca roku pozostało: 0 dni
Wychowanie przedszkolne
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Problemy integracji przedszkolnej

Od czego zależy powodzenie integracji?

     Powodzenie integracji przedszkolnej zależy od wielu czynników:

  • od uznania ważności środków materialnych, kadrowych,
  • od uwzględnienia czynników natury pedagogicznej (program, organizacja przedszkolna, preferencje edukacyjne),
  • od uczestnictwa środowiska lokalnego, szkolenia nauczycieli,
  • od położenia nacisku na edukację otwartą.

     Kto pomaga dziecku niepełnosprawnemu spełniać samego siebie w przedszkolu integracyjnym? Są to przede wszystkim pedagog specjalny i pedagog ogólny, którzy w równym stopniu są odpowiedzialni za wszystkie dzieci. Razem poszukują wspólnych rozwiązań, by dotrzeć do każdego dziecka. Wiele uwagi poświęcają oni współpracy z rodzicami.
     Powstające przedszkola integracyjne niewątpliwie napotykają wiele przeszkód, toteż osoby, które je zakładają, muszą charakteryzować się ogromną siłą woli i miłością do wszystkich dzieci. Ich wspólne problemy to:
  • rekrutacja dzieci do przedszkoli,
  • stosunek władz lokalnych do nowo powstających placówek integracyjnych,
  • współpraca z rodzicami, dobór kadry.
     To dobrze, że w Polsce powstają już takie przedszkola. Miejmy nadzieję, że będzie ich coraz więcej. Zapowiada się więc, iż nadejdzie taki czas, że słabi, niepełnosprawni, upośledzeni umysłowo nie będą odsuwani na margines. Jest wielka szansa, że małe dziecko – czy to zdrowe, czy niepełnosprawne – otrzyma szansę kształtowania wrażliwości i tolerancji.





Autor: Danuta Al-Khamisy
Komentarze + Dodaj komentarz
  • integracja i skrzecząca rzeczywistość, barbiturka (odpowiedzi: 0)
  • W "integracji" pracuję juz ok 20 lat,tak moja placówka była pionierską na terenie dużego miasta wojewódzkiego .Poczatki bardzo piękne , wydawało się że idea integracji najmłodszych to jedyne słuszne, humanistyczne podejście do problemu niepełnosprawności. Jak zwykle diabeł tkwi w szczegółach.Na początku bardziej poświecałyśmy się dzieciom i wspieraniu ich w rozwoju / zarówno tych zdrowych jak i niepełnosprawnych/,dziś najważniejsze są dokumenty i zgodnośc z "mądrymi ustawami". jednocześnie łamie się zasady integracji przyjmując dzieci ze zbyt dużą niepełnosprawnością, z ogromnymi ograniczeniami i wymaganiami- gdzie to lekkie upośledzenie.../. I tak teraz mam / a we wszystkich tych latach nie jest to wyjątek.../ w grupie piecioro dzieci niepełnosprawnych z czego troje nadaje się do integracji/ 1 - głęboki niedosłuch z normą intelektuaną,2- upśledzenie w stopniu umiarkowanym, 3 i 4 na wózkach- porażenie dzieciece, 3-autystyczne+15 zdrowych "łobuzów" -to raczej "specjalna" integracja; a raczej małe wariatkowo , bo z ideą nie ma nic wspólnego.Tracą na tym wszyscy ; dzieci zdrowe, niepełnosprawne i nauczyciele , którzy pracuja pod presją , bez przekonania ,że coś od nich zależy.Dzieci niepełnosprawne rzeczywiście wyjatkowo są w przedszkolu te przepisowe 4 godziny.Większość przebywa w przedszkolu od 8- 16 a nawet i dłużej...pedagog wspomagajacy jest tylko w godzinach dydaktycznych ,wynikajacych z wymogu realizowania podstawy programowej/9.00-14.00/. W pozostałych godzinach jest jedna nauczycielka !Dla ekonomi łaczy się grupy jak np. ktoś jest na zwolnieniu!!!.I tak wygląda polska integracja.No cóż pewnie powinnam się cieszyć ,że mam pracę...
  • "integracja", nauczycielka w grupie integracyjnej (odpowiedzi: 0)
  • Jestem nauczycielką w przedszkolu integracyjnym, uważam ze to wspaniałą idea. Niestety realia są inne, do grup trafiają dzieci z orzeczeniami dla których praca w grupie jest udręką, zmęczone reagują agresją, co ma istotny wpływ na działania grupy. My jako nauczycielki nie mamy prawa podważać orzeczeń wydanych przez komisję. Poza tym na ogół wychowankowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi zostają dłużej niż 4 godziny (zwykle ok 8); znacznie dłużej niż pracuje pedagog specjalny -efekt jest taki, że wychowawca przedszkolny zostaje sam z całą grupą 'integracyjną' bez fachowego wsparcia, w godzinach popołudniowych. Wtedy praca polega na dbaniu o bezpieczeństwo dzieci w grupie. Stąd moje pytanie: kiedy pojawią się rzetelne przepisy warunkujące prawdziwą integrację? Chciałabym, aby rozpoczęła się szczera dyskusja na ten temat... Pozdrawiam
  • Dziecko otyle z podejrzeniem astmy ( orzeczenie niepelnosprawnosci), mama z Łodzi (odpowiedzi: 0)
  • Jestem mama czterolatka, uczeszczal On do publicznego przedszkola.I teraz mamy problem poniewaz dyrektorka tegoz przedszkola nie wydala nam karty na nastepny sezon twierdzac iz dziecko jest niepelnosprawne i kieruje nas do przedszkola integracyjnego. Przedszkole integracyjne tez nie chce mojego syna. Twierdzac, ze dziecko rozwijajace sie normalnie a bedac otyle moze istniec w grupie masowej. prosze wiec o porade co mam robic. Czy moje dziecko moze uczeszczac do publicznego przedszkola?
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl