środa 23 października 2019 imieniny Marleny i Seweryna 1927 - Urodził się Leszek Kołakowski
Do końca roku pozostało: 0 dni
Wychowanie przedszkolne
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Agresja u dzieci

Uwarunkowanie agresji w środowisku szkolnym (1)

Rozpoczynając naukę szkolną, dziecko wkracza do nowego środowiska. Staje się członkiem społeczności szkolnej, w której działa ustalony system norm regulujących postępowanie uczniów, oraz stawiających przed nim szereg wymagań i zadań.

W szkole dziecko nawiązuje kontakty społeczne zarówno z kolegami, jak i z osobami dorosłymi, które wpływają w dużym stopniu na przebieg socjalizacji. Kształtowanie postaw społecznych sprzyjających prawidłowemu współżyciu w grupie jest jednym z podstawowych kierunków oddziaływania wychowawczego tej instytucji. W procesie takiego wychowania dużą rolę odgrywa działalność zespołowa, która sprzyja nie tylko kształtowaniu się umiejętności współpracy i współdziałania, ale także umożliwia podjęcie zabiegów zmierzających do wytworzenia prawidłowych stosunków międzyludzkich w grupie.

W kontaktach koleżeńskich mogą występować także czynniki wywierające niekorzystny wpływ. Taki wpływ mają np. skargi kolegów zgłaszane nauczycielowi.

Powodują one:

  • narastanie konfliktów,
  • wytworzenie się postawy wzajemnej podejrzliwości,
  • niechęci i wrogości,
  • występowania zachowań agresywnych.

Zdarza się, że nieuzasadnione skargi przyjmują formę wzajemnych insynuacji, podejrzeń i oskarżeń. Wpływa to destrukcyjnie na przebieg socjalizacji dzieci oraz kształtowanie się stosunków społecznych w grupie. W kontaktach koleżeńskich kształtuje się popularność dziecka w grupie.

Z. Skorny wyróżnia jednostki akceptowane, odrzucone i izolowane.

Jednostka akceptowana według autora jest przedmiotem dodatnich uczuć jej członków, nawiązuje z nimi prawidłowe kontakty społeczne. Nie cieszy się natomiast popularnością jednostka odrzucona, która wzbudza ujemne uczucia, często popada w konflikty, ma nieodpowiednio ukształtowane kontakty społeczne. Dzieci niepopularne wywodzą się często z zaniedbanych środowisk, wychowane są w złych warunkach, są brudne i niechlubnie ubrane, często zachowują w sposób niezdyscyplinowany, są nietowarzyskie, często agresywnie zachowują się wobec kolegów, są nieposłuszne wobec dorosłych.

Często zdarza się też, że agresywne, władze dzieci często cieszą się w klasie dużym uznaniem i przez to ich zachowanie zostaje jeszcze bardzie wzmocnione.

Mimo że nie są to zbyt lubiane dzieci, to jednak posiadają pewien status w szkole, dlatego stają się modelem dla pozostałych dzieci.

Z badań nad stosunkami wzajemnej agresji wśród kolegów w klasie wynika, że w każdej klasie znajduje się choć jedno, lub więcej agresywnych dzieci. Jeśli na dodatek znajdzie się tam dziecko tchórzliwe, które pozwala na wszystko kolegom, to wzbudza on ukrytą agresję wśród dzieci. Swoją bezradnością prowokuje do agresji. Dzieje się tak, że im bardziej klasa poddaje się agresji jednego, lub kilkorga dzieci, tym bardziej objawy agresji są widoczne na zewnątrz. W takich sytuacjach trzeba jak najszybciej interweniować, bo jeżeli wzorce agresji raz się ustalą, to trudno będzie to przerwać. Ważne jest, by nauczyciel nie tracił czasu na uspakajanie dzieci agresywnych, lecz skoncentrował uwagę na słabszych dzieciach. Powinien tak je podbudować psychicznie, by nie czuły się więcej ofiarami. Niereagowanie na agresję ze strony dziecka napastowanego jest skuteczną bronią, natomiast dzieci, które przejawiają w takiej sytuacji lęk lub uciekają, prowokując do agresji i pobudzając napastnika.

Występowanie agresji w szkole sprzyja również zbyt duża liczba dzieci w klasie. Nauczyciel nie jest wówczas w stanie poświęcić tyle samo uwagi wszystkim dzieciom. Należy przy tym zwrócić uwagę na osobowość nauczyciela np. czy potrafi on szybko i skutecznie ukrócić objawy agresji, by nie stała się „zaraźliwa". Jak wspomniano wcześniej koledzy służą sobie wzajemnie za model agresywnego zachowania. Poza tym, jeśli osobnik w dużej grupie działa anonimowo, może w większym stopniu wykazywać skłonność do agresywnego zachowania się, niż wtedy, gdy wiadomo, że jest on sprawcą swych czynów. Zanika wówczas odpowiedzialność za złe czyny.




Autor: mgr Bogusława Nikiel-Holewka
Komentarze + Dodaj komentarz
Zapraszamy do wyrażania opinii, redakcja portalu Interklasa.
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl