poniedziałek 15 października 2018 imieniny Jadwiga i Teresy 1817 - Zmarł Tadeusz Kościuszko
Do końca roku pozostało: 0 dni
Wychowanie przedszkolne
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Wykorzystanie mandali w pracy wychowawczo-dydaktycznej przedszkola

Przebieg zajęć

Mandala to pojęcie wywodzące się z sanskrytu. Oznacza koło, centrum. Mandali przypisuje się wiele właściwości, np. energetyzujące, relaksujące, wyciszające, uspakajające, terapeutyczne w leczeniu nerwic oraz zaburzeń psychicznych. Wykorzystanie mandali w pracy z dziećmi daje duże efekty wychowawcze i dyscyplinujące grupę, pomaga dzieciom w ćwiczeniu koncentracji uwagi, daje możliwości zrelaksowania się i zajęcia się czymś, co sprawia przyjemność, czyli tworzenie mandali.
Popularną formą pracy z mandalą jest jej kolorowanie. Chciałabym jednak zaproponować inne rozwiązania np. tworzenie mandali poprzez wypełnianie tylko konturu koła, wycinanie, układanie z mozaiki geometrycznej, wyklejanie resztkami tkanin, wyklejanie różnymi ziarnami na podkładzie z plasteliny bądź w zakrętce od słoika czy też na płycie kompaktowej.
Mandala daje także duże możliwości diagnozujące dziecko, uwzględniając zastosowane kolory, kształty, połączenia kolorów, rodzaje zastosowanych linii. Aby zajęcia z mandalami przyniosły oczekiwany efekt, należy zachować odpowiednią kolejność działań. Oto ona:
1. Narzędzia i przybory przygotowane na stolikach, aby nie rozpraszać później dzieci.
2. Dzieci siedzą w kole i słuchają muzyki relaksacyjnej z dłońmi na kolanach odwróconymi wewnętrznymi stronami w górę. Oczy zamknięte. Wprowadzamy dzieci w miły nastrój.
3. Po wysłuchaniu muzyki i relaksie dzieci mogą przez chwilę wpatrywać się w karty z mandalami (jeśli nauczyciel dysponuje kartami z mandalami).
4. Przejście do stolików i rozpoczęcie pracy wybraną techniką przez nauczyciela (zapobiegnie to zamieszaniu w wyborze narzędzi pracy).
5. Zorganizowanie wystawy prac lub rozmowa na temat wykonanej mandali.
Mandale można wykorzystać również do utrwalenia poznanych liter.





Autor: Dorota Szklarczyk
Komentarze + Dodaj komentarz
Zapraszamy do wyrażania opinii, redakcja portalu Interklasa.
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl