Tytuł zabawy: Miś się pomylił
Cele dydaktyczne:
- utrwalenie poprawnego nakładanie poszczególnych części ubrania,
- ćwiczenia spostrzegawczości.
Pomoce:
miś o rozmiarach około 30-40 cm, części stroju: czapka, fartuszek, majtki, skarpety, pantofle, wstążeczka; ekran lub zasłona.
Liczba uczestników i miejsce zabawy:
5-10 dzieci; przebieg zabawy w sali, przy stoliku, na otwartym terenie lub na sali.
Wprowadzenie:
Nauczycielka pokazuje dzieciom misia oraz przygotowane części jego stroju. „Miś będzie się ubierać, a wy będziecie mu dawać różne dobre rady. Chce wiedzieć, czy potraficie nazwać to, co tutaj przygotowałam dla misia?" Dzieci nazywają pokazane im części ubrania.
Przebieg zabawy:
1. Dzieci stoją przed stolikiem, na którym stoi ekran. Miś trzymany przez nauczycielkę ukazuje się nad ekranem i zwraca się do dzieci z prośbą: „Jestem już stary, nie za dobrze widzę, mogę się nieraz pomylić i założyć np. majteczki na ręce zamiast na nogi, a czapkę zamiast pantofla. Myślę, że mi powiecie, jak mam się ubrać". Dzieci zgadzają się spełnić prośbę misia.
2. Miś ukazuje się nad ekranem powtórnie. Tym razem zawiązał sobie fartuch zamiast w pasie, to na szyi. Dzieci śmieją się i wołają: „Źle założyłeś fartuch". Nauczycielka poleca jednemu z nich wstać, podejść do ekranu i powiedzieć misiowi dokładnie, w jakim miejscu powinien wiązać ten typ fartucha. Miś dziękuje za radę. Chowa się za ekran i po chwili ukazuje się znowu. Fartuch jest zawiązany poprawnie. Przy nakładaniu czapki myli się znowu i wciska ją na nogę, pantofel wiesza sobie na uchu itp. Im więcej humorystycznych pomyłek, tym lepiej dzieci będą się bawić.
Prawidła:
Tylko jedno dziecko daje misiowi konkretną radę. Pozostałe muszą wówczas opanować chęć mówienia.