niedziela 25 sierpnia 2019 imieniny Ludwika i Luizy 1900 - Zmarł Friedrich Nietzsche
Do końca roku pozostało: 0 dni
Wychowanie przedszkolne
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Problemy integracji przedszkolnej

Formy integracji

     W ostatnich latach daje się zauważyć ożywiony ruch w dziedzinie integracji społecznej w przedszkolu. Powstają nowe placówki przedszkolne, które zapewniają dzieciom niepełnosprawnym (zwłaszcza o prawidłowym lub lekko upośledzonym rozwoju umysłowym) prawidłową opiekę wychowawczą w normalnej grupie rówieśniczej. Placówki te, zwane integracyjnymi, przyjmują na siebie zarówno zadania, jakie stoją przed przedszkolami masowymi, jak i te, które mają zapewnić specjalistyczną pomoc dzieciom niepełnosprawnym.
     Zauważa się różne formy integracji przedszkolnej. Można wyróżnić integrację indywidualną lub grupową, formalną lub rzeczywistą. Mówiąc o integracji indywidualnej, mamy na myśli taką sytuację, w której dziecko niepełnosprawne wychowuje się i uczy w przedszkolu masowym i jest traktowane na równi z innymi dziećmi. Okazuje się jednak, co wykazuje obserwacja dzieci korzystających z systemu integracji indywidualnej, że napotykają one wiele sytuacji trudnych. Szczególnie chodzi o takie, które wynikają z niemożności sprostania takim samym wymaganiom, jakie stawiane są dzieciom pełnosprawnym. Tę formę integracji określa się często mianem integracji ukrytej, wymuszonej, która może dać negatywne efekty, zwłaszcza gdy brakuje specjalistycznej pomocy.
     O częściowej integracji grupowej mówimy wtedy, gdy w przedszkolu masowym obok grup dzieci zdrowych znajdują się odrębne grupy dzieci o jednakowym rodzaju zaburzeń, np. zaburzenia w obrębie motoryki w wyniku porażenia mózgowego. Mają one do dyspozycji własne pomieszczenia oraz nauczycieli przygotowanych w zakresie pedagogiki specjalnej. Dzieci pełnosprawne i te z zaburzeniami odwiedzają się lub uczestniczą we wspólnych zabawach bądź wycieczkach.
     Integracja formalna ma miejsce wtedy, gdy dzieci z odchyleniami od normy rozwojowej przebywają w jednej grupie społecznej z dziećmi pełnosprawnymi, ale jest to jedynie wspólnota miejsca, bez bliższych kontaktów społecznych i więzi emocjonalnych.
     Integracja rzeczywista występuje wówczas, gdy zachodzi pełna łączność wszystkich dzieci niezależnie od stopnia ich sprawności i możliwości rozwojowych, czyli w każdej dostępnej płaszczyźnie współdziałania. Jest to zatem ta forma integracji, w której łączy się dzieci zdrowe z niepełnosprawnymi. Często określa się ją mianem integracji pełnej, całkowitej. Jak wykazują obserwacje, wśród nielicznych co prawda jeszcze przedszkoli integracyjna forma ta jest najczęściej stosowana.
     Wszystkie przedszkola wprowadzające integrację rzeczywistą mają podobną strukturę organizacyjną:

  • podczas rekrutacji pierwszeństwo mają dzieci mieszkające blisko przedszkola,
  • w grupie jest maksymalnie 15 dzieci, w tym 3–4 niepełnosprawne,
  • wśród niepełnosprawnych są dzieci z różnymi zaburzeniami w rozwo-ju: z opóźnieniem rozwojowym w zakresie percepcji, motoryki, mowy, z mikrodefektami rozwojowymi, z wadami narządu ruchu, z problemami emocjonal-nymi, a także dzieci upośledzone w stopniu lekkim,
  • przy doborze dzieci z takimi odchyleniami rozwojowymi placówki kierują się również zróżnicowanym stopniem nasilenia tych odchyleń,
  • do integracji kwalifikują się dzieci od 4. roku życia,
  • czas pobytu dziecka niepełnosprawnego w przedszkolu w miarę moż-liwości ogranicza się do 4 godzin dziennie,
  • do pracy z dzieckiem zdrowym i niepełnosprawnym zatrudnia się nauczyciela z przygotowaniem do wychowania przedszkolnego, pedagogów specjalnych, psychologów, rehabilitantów ruchowych,
    instruktorów umuzykalniania oraz konsultantów: logopedę, ortopedę, neurologa dziecięcego.





Autor: Danuta Al-Khamisy
Komentarze + Dodaj komentarz
  • integracja i skrzecząca rzeczywistość, barbiturka (odpowiedzi: 0)
  • W "integracji" pracuję juz ok 20 lat,tak moja placówka była pionierską na terenie dużego miasta wojewódzkiego .Poczatki bardzo piękne , wydawało się że idea integracji najmłodszych to jedyne słuszne, humanistyczne podejście do problemu niepełnosprawności. Jak zwykle diabeł tkwi w szczegółach.Na początku bardziej poświecałyśmy się dzieciom i wspieraniu ich w rozwoju / zarówno tych zdrowych jak i niepełnosprawnych/,dziś najważniejsze są dokumenty i zgodnośc z "mądrymi ustawami". jednocześnie łamie się zasady integracji przyjmując dzieci ze zbyt dużą niepełnosprawnością, z ogromnymi ograniczeniami i wymaganiami- gdzie to lekkie upośledzenie.../. I tak teraz mam / a we wszystkich tych latach nie jest to wyjątek.../ w grupie piecioro dzieci niepełnosprawnych z czego troje nadaje się do integracji/ 1 - głęboki niedosłuch z normą intelektuaną,2- upśledzenie w stopniu umiarkowanym, 3 i 4 na wózkach- porażenie dzieciece, 3-autystyczne+15 zdrowych "łobuzów" -to raczej "specjalna" integracja; a raczej małe wariatkowo , bo z ideą nie ma nic wspólnego.Tracą na tym wszyscy ; dzieci zdrowe, niepełnosprawne i nauczyciele , którzy pracuja pod presją , bez przekonania ,że coś od nich zależy.Dzieci niepełnosprawne rzeczywiście wyjatkowo są w przedszkolu te przepisowe 4 godziny.Większość przebywa w przedszkolu od 8- 16 a nawet i dłużej...pedagog wspomagajacy jest tylko w godzinach dydaktycznych ,wynikajacych z wymogu realizowania podstawy programowej/9.00-14.00/. W pozostałych godzinach jest jedna nauczycielka !Dla ekonomi łaczy się grupy jak np. ktoś jest na zwolnieniu!!!.I tak wygląda polska integracja.No cóż pewnie powinnam się cieszyć ,że mam pracę...
  • "integracja", nauczycielka w grupie integracyjnej (odpowiedzi: 0)
  • Jestem nauczycielką w przedszkolu integracyjnym, uważam ze to wspaniałą idea. Niestety realia są inne, do grup trafiają dzieci z orzeczeniami dla których praca w grupie jest udręką, zmęczone reagują agresją, co ma istotny wpływ na działania grupy. My jako nauczycielki nie mamy prawa podważać orzeczeń wydanych przez komisję. Poza tym na ogół wychowankowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi zostają dłużej niż 4 godziny (zwykle ok 8); znacznie dłużej niż pracuje pedagog specjalny -efekt jest taki, że wychowawca przedszkolny zostaje sam z całą grupą 'integracyjną' bez fachowego wsparcia, w godzinach popołudniowych. Wtedy praca polega na dbaniu o bezpieczeństwo dzieci w grupie. Stąd moje pytanie: kiedy pojawią się rzetelne przepisy warunkujące prawdziwą integrację? Chciałabym, aby rozpoczęła się szczera dyskusja na ten temat... Pozdrawiam
  • Dziecko otyle z podejrzeniem astmy ( orzeczenie niepelnosprawnosci), mama z Łodzi (odpowiedzi: 0)
  • Jestem mama czterolatka, uczeszczal On do publicznego przedszkola.I teraz mamy problem poniewaz dyrektorka tegoz przedszkola nie wydala nam karty na nastepny sezon twierdzac iz dziecko jest niepelnosprawne i kieruje nas do przedszkola integracyjnego. Przedszkole integracyjne tez nie chce mojego syna. Twierdzac, ze dziecko rozwijajace sie normalnie a bedac otyle moze istniec w grupie masowej. prosze wiec o porade co mam robic. Czy moje dziecko moze uczeszczac do publicznego przedszkola?
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl