niedziela 26 maja 2019 imieniny Filipa i Pauliny 1956 - Pierwszy spektakl Piwnicy pod Baranami
Do końca roku pozostało: 0 dni
Sztuka
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
  • Liceum Ogólnokształcące - zakres rozszerzony
Liceum Ogólnokształcące - zakres rozszerzony

Liceum Ogólnokształcące - zakres rozszerzony

LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE
KSZTAŁCENIE W ZAKRESIE ROZSZERZONYM

WIEDZA O KULTURZE

Cele edukacyjne
  1. Pobudzenie aktywności intelektualnej, kształtowanie postaw twórczych, zainteresowań i zamiłowań w odbiorze i tworzeniu kultury.
  2. Rozwijanie inwencji, wyobraźni i wrażliwości przez własną aktywność twórczą oraz poznawanie najwybitniejszych osiągnięć w różnych dziedzinach sztuki.
  3. Nabycie umiejętności interpretowania i wartościowania zjawisk z dziedziny sztuki.
  4. Nabycie wiedzy o kulturze regionu w powiązaniu z kulturą narodową.
  5. Nabycie wiedzy w celu dokonywania pogłębionej analizy stanu kultury regionu i kraju.
  6. Przygotowanie do badania specyficznych cech kultury regionu, w tym cech wspólnych z kulturą ogólnonarodową.
  7. Łączenie wiedzy z praktyczną działalnością na rzecz upowszechniania kultury.
  8. Pogłębienie zainteresowań uczniów przez poszukiwanie wiedzy, zdobywanie doświadczeń, działania innowacyjne i eksperymentalne.
Zadania szkoły
  1. Tworzenie warunków dla twórczego rozwoju oraz indywidualnego wyrażania artystycznej osobowości ucznia.
  2. Ukazywanie dziedzictwa narodowego i rozwijanie poczucia jego wartości.
  3. Inspirowanie uczniów do aktywności twórczej, udziału w różnych formach działalności artystycznej.
  4. Podejmowanie działań promujących uczniów aktywnych i szczególnie uzdolnionych.
  5. Organizowanie różnorodnych form kontaktu z instytucjami kultury, twórcami itp.
  6. Tworzenie warunków do prezentacji własnej twórczości uczniów inspirowanej kulturą ludową.
  7. Zapewnianie dostępu do różnorodnych źródeł informacji o kulturze regionu.
  8. Zapewnienie bezpośredniego kontaktu z dziełami sztuki oraz różnorodnymi formami artystycznymi.
  9. Tworzenie warunków umożliwiających podejmowanie działań animacyjnych.
Treści nauczania
  1. Epoki, style i kierunki sztuki w procesie dziejowym.
  2. Podstawowe pojęcia i terminy z historii sztuki. Rozwój poszczególnych form, gatunków, kierunków w sztuce oraz ich konkretyzacja artystyczna.
  3. Istota zjawisk awangardowych w sztuce XX wieku (nowe prądy i tendencje w architekturze, muzyce, literaturze, sztukach plastycznych, sztuce scenicznej) - istota przemian.
  4. Specyfika procesu tworzenia w różnych dziedzinach sztuki. Różne formy, gatunki i techniki wypowiedzi artystycznej.
  5. Kultura i tradycja jako podstawy ciągłości sztuki światowej i narodowej oraz czynniki ich przemian.
  6. Różne funkcje sztuki - estetyczna, poznawcza, wspólnotowa, emocjonalno-terapeutyczna, religijna, w aspekcie historycznym i współcześnie.
  7. Wzajemne relacje w sztuce różnych kultur i narodów.
  8. Tradycja i zjawiska paraartystyczne w sztuce po II wojnie światowej; wielorakość mediów, w tym film, telewizja, sztuka multimedialna.
  9. Wielkie indywidualności kształtujące oblicze sztuki światowej i polskiej oraz wybitne dzieła artystyczne.
  10. Zabytki kultury materialnej jako świadectwo przemian kulturowych i cywilizacyjnych.
  11. Społeczność lokalna i jej kultura w aspekcie historycznym, geograficznym, etnograficznym i środowiskowym.
  12. Rola środków masowego przekazu w upowszechnianiu dóbr kultury regionalnej.
  13. Projektowanie i wdrażanie działań animacyjnych służących aktywnemu i twórczemu uczestnictwu w życiu kulturalnym.
Osiągnięcia
  1. Rozumienie pojęć: kultura, kultura regionalna, kultura narodowa, kultura masowa, tradycja, etnografia, folklor itd.
  2. Umiejętność samodzielnego poszerzania wiedzy na temat epok, stylów i zjawisk zachodzących w różnych dziedzinach sztuki.
  3. Umiejętność analizowania różnych zjawisk zachodzących w sztuce.
  4. Umiejętność oceny i interpretacji dzieł sztuki.
  5. Znajomość dziedzictwa narodowego i jego związku z kulturą europejską i światową.
  6. Umiejętność integracji zdobytych wiadomości, dokonywania syntezy oraz odbioru współczesnych zjawisk artystycznych.
  7. Umiejętność identyfikacji konkretnego dzieła sztuki z epoką historyczną.
  8. Umiejętność przeprowadzania analizy porównawczej dzieł sztuki należących do tej samej kategorii, ale pochodzących z odmiennych epok historycznych.
  9. Orientowanie się w aktualnych trendach artystycznych.
  10. Znajomość podstaw i elementów organizacji życia kulturalnego regionu (instytucje i placówki artystyczne, konkursy, festiwale o zasięgu ogólnokrajowym i międzynarodowym).
  11. Umiejętność analizowania dawnych i współczesnych zjawisk kulturowych regionu.
  12. Umiejętność prezentowania wyników pracy indywidualnej i zespołowej z zakresu wybranych zagadnień z dziejów kultury.
  13. Rozumienie współczesnych zjawisk i dokonań twórczych.




Komentarze + Dodaj komentarz

Dodaj wątek
Tytuł*:
Treść*:
Autor*:
Email:

Kod*:
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl