niedziela 25 sierpnia 2019 imieniny Ludwika i Luizy 1900 - Zmarł Friedrich Nietzsche
Do końca roku pozostało: 0 dni
Matematyka
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Mnożenie na palcach

Jak się to robi?

Oto sposób mnożenia "na palcach" liczb większych od 5. Chcąc skorzystać z tej metody, musisz dobrze już mnożyć do 25. Rysunek przedstawia postępowanie przy mnożeniu (7×8):

Na lewej dłoni wyprostowane są dwa palce, a trzy pozostałe są zgięte. Na prawej dłoni trzy palce są wyprostowane, a dwa zgięte.

7 = 5 + 2 (2 palce wyprostowane - dłoń lewa)
8 = 5 + 3 (3 palce wyprostowane - dłoń prawa)

Aby odczytać wynik mnożenia z dłoni, do sumy palców wyprostowanych, pomnożonej przez 10, dodajemy iloczyn palców zgiętych, tzn.:

(2 + 3)×10 +3×2 = 50 + 6 = 56

Kolejny przykład (6×8):

Na lewej dłoni wyprostowany jest jeden palec, a cztery pozostałe są zgięte. Na prawej dłoni trzy palce są wyprostowane, a dwa zgięte.

6 = 5 + 1 (1 palec - dłoń lewa)
8 = 5 + 3 (3 palce - dłoń prawa).

Aby odczytać wynik mnożenia z dłoni, dodajemy do sumy palców wyprostowanych, pomnożonej przez 10, iloczyn palców zgiętych, tzn.:(1 + 3)×10 + 4×2 = 40 + 8 = 48.





Autor: Dorota Długosz
Opracowanie graficzne: Roman Długosz

Komentarze + Dodaj komentarz

mnożenie przez 9! ( inna metoda)
Dodzia22
listopad 21, 2006, 14:31
jest jeszcze jeden sposób mnożenia przez 9:na lewej dłoni zaginamy palec jeśli mnożymy przez 9 cyfry mniejsze bądź równe 5, na prawej- jeśli większe, bądź równe 6. Wynik odczytuje się od strony lewej do prawej: palce wyprostowane-przed palcem zagiętym-oznaczają dziesiątki, palce wyprostowane-po palcu zgiętym-oznaczają jedności.PRZYKŁAD: 4*9=36,czyli na lewej dłoni zaginamy czwarty palec, przed nim są 3 dziesiątki, po nim 6 jedności, zatem wynik to 4*9=30+6=36
Madzia
marzec 18, 2007, 09:56
hey Dodziu22, nawet nie wiesz jak bardzo mi pomogłaś, uczyłam się tej metody w 3 klasie lecz przez te wszystkie lata zapomniałam szukałam, szukałam i natrafiłam na tę stronę, a z tych wszystkich metod napisanych przez autorów stron nic nie rozumiałam i ty mi pomogłaś, dziex wielkie :* :) :] ;] ;) =) =>
Walker
marzec 26, 2007, 22:54
Zrozumiale napisałaś wszystkie zasady mnożenia. Tę drugą zasadę mnożenia przez 9 już znałem, ale pierwszej już nie. Myślę, że warto ją rozpowszechniać głównie wśród uczniów szkół podstawowych, bo często mają kłopot z nauczeniem się całej tabliczki mnożenia.
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl