czwartek 22 sierpnia 2019 imieniny Cezarego i Zygfryda 1584 - Zmarł Jan Kochanowski
Do końca roku pozostało: 0 dni
Ścieżki edukacyjne
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Edukacja regionalna - Kujawy to jest ta mała najbliższa ojczyzna.

Wstęp

Hasło programu: Kujawy to jest ta mała najbliższa ojczyzna

Hasło roku: Obrzędy i zwyczaje kujawskie

Klasa IV (szkoła podstawowa)

1. Opis innowacji

Program regionalny "Kujawy to jest ta mała najbliższa ojczyzna" będzie realizowany przez trzy lata. W klasie IV obejmie kilka grup zagadnień, związanych głównie z poszerzeniem wiadomości o położeniu, historii, ciekawych miejscach Kujaw i Inowrocławia. Uczniowie będą również mieli okazję zetknąć się z wyrazami kujawskimi, czego efektem będzie słowniczek gwary kujawskiej. Jednak opracowane innowacje będą przede wszystkim skupiały się na poznaniu zwyczajów, obrzędów, podań i przysłów dotyczących regionu. Dlatego hasło roku brzmi: "Obrzędy i zwyczaje kujawskie". W przyszłości program będzie kontynuowany pod hasłami: "Kujawska sztuka" (kl. V) oraz "Jan Kasprowicz i Stanisław Przybyszewski - synowie Kujaw" (kl. VI).

2. Formy pracy z uczniami:

a) lekcje
  • czytanie różnych tekstów, np. podań, legend, dotyczących obrzędów i obyczajów, poprawne opowiadanie przebiegu wydarzeń,

  • pisanie notatek, opowiadań, listów, not kronikarskich oraz sprawozdań,

  • układanie opisów, np. stroju kujawskiego, obrzędu, ciekawego miejsca,

  • próby literackie - samodzielne tworzenie wiersza związanego z określoną tematyką,

  • opracowanie projektów i graficznych plakatów, zawierających napisy, krótkie informacje, zdjęcia, widokówki, rysunki,

  • wykonywanie ilustracji (w różnych technikach) jako plastycznej prezentacji treści oraz komiksu jako formy plastycznej i literackiej wypowiedzi;

  • b) zbieranie różnych materiałów, wykorzystywanie i porządkowanie samodzielnie zdobytych wiadomości (m.in. legend, podań, przysłów, obrzędów, wyrazów z gwary kujawskiej);
    c) przygotowanie konkursów oraz przedstawień kukiełkowych;
    d) udział w lekcjach muzealnych w Muzeum im. Jana Kasprowicza w Inowrocławiu;
    e) udział w uroczystościach regionalnych ("koza", "przywołówki");
    f) wycieczki: po Inowrocławiu, do Biskupina, do Kruszwicy.

    3. Cele innowacji

    Celem wyżej wymienionych działań jest:
  • poznanie historii i postaci historycznych związanych z miastem i regionem,

  • zwrócenie uwagi na zabytki Inowrocławia i najbliższej okolicy,

  • poznanie wybranych legend, podań, klechd,

  • poznanie tradycji i obrzędów regionalnych,

  • znajomość wyglądu stroju kujawskiego oraz niektórych wyrazów z gwary kujawskiej,

  • zdobycie umiejętności twórczego oraz samodzielnego rozwijania własnych uzdolnień i zainteresowań,

  • zachęcenie do udziału w różnych konkursach oraz podejmowania działalności literackiej i kulturalnej w różnych formach szkolnych,

  • kształcenie nawyków aktywnego uczestnictwa w życiu klasy, szkoły, regionu,

  • przygotowanie do pełnienia różnych ról społecznych w zależności od swoich możliwości,

  • kształcenie postaw patriotycznych - budzenie dumy z przynależności do regionu, państwa.

  • 4. Grupy zainteresowań

    Cała klasa będzie realizować pełen zakres programu. Jednak, aby usprawnić pracę i urozmaicić formy działalności, uczniowie podzielą się na trzy zespoły (po osiem osób), z których każdy będzie odpowiedzialny za zbieranie informacji i materiałów z innego zakresu:
  • grupa I - Kujawy i Inowrocław (położenie, historia, współczesność),

  • grupa II - wyrazy z gwary kujawskiej,

  • grupa III - obrzędy, podania, przysłowia.

  • 5. Korelacja międzyprzedmiotowa

    Realizacja tego programu wymaga korelacji między kilkoma przedmiotami:

    a) geografia

  • położenie regionu,

  • położenie miasta,

  • praca z mapą i planem miasta,

  • tworzenie projektu i graficznego plakatu - zaznaczanie miejscowości na mapce, umieszczanie napisów, informacji, zdjęć.
  • b) historia

  • rys historyczny Kujaw,

  • rys historyczny Inowrocławia,

  • zabytki i wydarzenia z nimi związane,

  • umieszczanie wydarzeń w przedziałach czasowych, interpretacja materiału źródłowego,

  • rekonstruowanie przeszłości na podstawie zebranych informacji,

  • posługiwanie się planem miasta,

  • zorganizowanie konkursu historycznego.
  • c) sztuka

  • posługiwanie się prostymi technikami plastycznymi,

  • wykonywanie ilustracji jako plastycznej prezentacji (np. treść utworu, Wigilia w chacie kujawskiej, kartka walentynkowa, w kuźni u kowala),

  • tworzenie komiksu jako formy plastycznej i literackiej wypowiedzi (np. festyn archeologiczny, przebieg wesela),

  • wykonywanie albumów, plakatów,

  • zorganizowanie konkursu plastycznego,

  • pisanie tekstu o określonej tematyce do znanej melodii,

  • nauka piosenki,

  • śpiewanie pieśni związanych ze świętami.
  • d) technika

  • przygotowanie rekwizytów, strojów, lalek do przedstawień kukiełkowych,

  • wykonanie szopek z okazji Bożego Narodzenia,

  • sporządzenie różnych elementów kujawskich, np. wystroju chaty, stołu wigilijnego, wesela ludowego, dawnego stroju kobiet i mężczyzn.
  • 6. Realizacja treści dydaktycznych

    a) Przewidziane programem treści dydaktyczne z języka polskiego oraz wyżej wymienionych przedmiotów zostaną urozmaicone lekcjami muzealnymi, wycieczkami, konkurami oraz prezentacjami. W czasie zajęć będą doskonalone następujące formy wypowiedzi:
    - notatka, nota biograficzna i kronikarska,
    - opowiadanie odtwórcze i twórcze,
    - opis,
    - list.

    b) Treści nauczania będą również wzbogacane o zagadnienia, które nie są w programie klasy IV wymienione:
    - znaczenie pojęć: podanie, legenda, klechda,
    - sprawozdanie, streszczenie,
    - położenie, historia regionu i miasta,
    - legendy, podania, klechdy,
    - tradycje, obrzędy i przysłowia,
    - poznanie stroju ludowego,
    - tworzenie słowniczka gwary kujawskiej,
    - próby literackie - samodzielne napisanie wiersza związanego z określoną tematyką.

    7. Dokumentowanie pracy

    Dokumentowanie będzie polegało na pisaniu not kronikarskich, artykułów, sprawozdań oraz wykonywaniu zdjęć. Każdy uczeń będzie miał teczkę, w której zgromadzi własne prace (poprawione i ocenione), a także zebrany samodzielnie lub grupowo materiał (notatki, artykuły prasowe, zdjęcia, widokówki, rysunki itp.).

    8. Organizowanie życia kulturalnego w szkole

    W celu propagowania na terenie szkoły związku z własnym regionem, zainteresowani uczniowie z różnych klas będą zapraszani do udziału w zajęciach otwartych, wyjściach do muzeum oraz wycieczkach po mieście i okolicach. Aby poszerzać wiedzę dzieci o Kujawach, zostaną zorganizowane trzy konkursy (historyczny, plastyczny, poetycki) oraz przedstawienia kukiełkowe.

    9. Osiągnięcia uczniów

    Osiagnięcia podstawowe:

  • samodzielnie zbiera materiały,

  • posługuje się planem miasta, mapą Polski,

  • zna najważniejsze wydarzenia dotyczące regionu,

  • czyta teksty ze zrozumieniem, opowiada ich treść,

  • czyta wiersz ze zrozumieniem,

  • wygłasza teksty z pamięci,

  • posługuje się prostymi technikami plastycznymi,

  • wykonuje utwór muzyczny.
  • Osiagnięcia poboczne:

  • korzysta z różnych źródeł informacji, selekcjonuje zebrany przez siebie materiał,

  • samodzielnie zaznacza na mapie i graficznym plakacie zabytki i miejsca warte zobaczenia,

  • zna historię swojego miasta i regionu, rekonstruuje przeszłość na podstawie zebranych informacji,

  • czyta podania i teksty dotyczące obrzędów, umie twórczo przetwarzać dostępne wiadomości,

  • analizuje treść utworu poetyckiego, próbuje stworzyć wiersz,

  • dba o poprawność artykulacyjną i dykcję,

  • potrafi dokonać plastycznej prezentacji treści, wykonać album, plakat oraz zorganizować konkurs plastyczny,

  • próbuje pisać słowa do znanej melodii.
  • 10. Ewaluacja osiągnięć uczniów

    W czasie realizacji tego programu regionalnego ewaluacja osiągnięć będzie obejmowała przede wszystkim prace pisane uczniów, testy oraz prezentacje zgromadzonych materiałów (teczki, albumy).




    Autor: Barbara Janczurewicz
    Bogumiła Teresa Rotmańska

    Komentarze + Dodaj komentarz

    Dodaj wątek
    Tytuł*:
    Treść*:
    Autor*:
    Email:

    Kod*:
     
    Nasi partnerzy:
    MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
    Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
    Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
    IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


    Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
    powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
    Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

    W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


    Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

    Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
    Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

    Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl