wtorek 20 sierpnia 2019 imieniny Bernarda i Sobiesława 1847 - Urodził się Bolesław Prus
Do końca roku pozostało: 0 dni
Chemia
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Obliczenia stechiometryczne na podstawie równań reakcji

Zadania związane z jednofunkcyjnymi pochodnymi węglowodorów

Obliczenia związane ze stechiometrią reakcji przebiegających z udziałem jednofunkcyjnych pochodnych węglowodorów

Po przeanalizowaniu wcześniejszego materiału uczniowie nie powinni mieć problemów z prostymi obliczeniami stechiometrycznymi. W tym miejscu przechodzimy więc do zadań nieco trudniejszych, których rozwiązanie wymaga nie tylko właściwego ułożenia stosunku stechiometrycznego, ale wymaga również znajomości innych pojęć lub obliczeń, które wskazywane będę przy kolejnych zadaniach.

W tym miejscu nie poruszamy tematu zadań związanych ze stechiometrią reakcji dotyczących wielofunkcyjnych pochodnych węglowodorów. Związki te zawierają grupy funkcyjne uwzględnione w przedstawionych tu zadaniach i nie ma potrzeby powielania zadań podobnego typu. Związki organiczne z tej grupy zostały ujęte w przykładowych zadaniach artykułu pt. „Zadania inne”.


Alkohole i fenole

Do tego tematu odnoszą się zadanie 9 i zadanie 10.

W zadaniu 9 podane mamy warunki inne niż normalne, dlatego należy w nim wykorzystać równanie Clapeyrona. (Zadania tego typu powtarzją i utrwalają to pojęcie.)

Rozwiązanie zadania 10 wymaga od ucznia powtórzenia wiadomości z chemii nieorganicznej, dotyczących reakcji tlenków węgla z NaOH.


Aldehydy i ketony

Wiadomości na temat aldehydów i ketonów niezbędne są przy rozwiązywaniu zadania 11 i zadania 12.

Zadanie 11 jest przykładem zadania, w którym podano ilości dwóch substratów, a obliczyć należy ilość produktu. Nie mamy pewności czy substraty zmierzono w stosunku stechiometrycznym i to właśnie trzeba sprawdzić w pierwszej kolejności.

Zadanie 12 powinno się rozwiązywać w klasach kształcących się w zakresie rozszerzonym. Można wtedy wymagać od ucznia napisania szczegółowych równań reakcji zachodzących z odczynnikiem Tollensa (uczeń słabszy może napisać je sumarycznie Ag2O + RCHO → 2Ag↓ + RCOOH). Sposób rozwiązania tego zadania pokazuje również, że dane ze stężenia procentowego można uzyskać w dwojaki sposób:
  1. przekształcając wzór na Cp,
  2. z proporcji.

Kwasy karboksylowe

Z tematem tym związane są zadanie 13 i zadanie 14.

Zadanie 13 wymaga od ucznia nie tylko ułożenia stosunku stechiometrycznego, ale również wykorzystania takich pojęć jak stała dysocjacji i pH roztworu.

Zadanie 14 jest przykładem obliczeń związanych ze stechiometrią reakcji redoks, a więc współczynniki równania występującego w tym zadaniu należy dobrać poprzez bilans elektronowy. Jest to już drugie zadanie tego typu prezentowane w niniejszym materiale, jednak pojawią się w nim inne reagenty, a co za tym idzie inne stopnie utlenienia atomów węgla.

Obliczenia stechiometryczne związane z pochodnymi kwasów karboksylowych są omówione także w części poświęconej procesom równowagowym (estry) oraz w zadaniach innych (tłuszcze).


Związki zawierające azot

Zadanie 15 związane jest z zagadnieniami dotyczącymi związków zawierających azot. Jest to zadanie bardzo proste. Jedyną trudność w jego przypadku stanowić może właściwa interpretacja wyniku obliczenia stechiometrycznego.




Autor: Marzanna Mąsior
nauczycielka w liceum ogólnokształcącym

Komentarze + Dodaj komentarz

zadanie 3
Uczeń
luty 19, 2012, 16:48
skąd wzięła się objętość 67.2 dm3??
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl