Zasadnicza Szkoła Zawodowa – zawód – Sprzedawca Klasa III
Przedmiot: Organizacja sprzedaży.
Temat: Ochrona praw konsumentów.
Cele lekcji:
- utrwalenie wiadomości dotyczących praw konsumentów wynikających z prawa do reklamacji,
- pokazanie znaczenia Federacji Konsumentów w rozstrzyganiu sporów pomiędzy sprzedawcą a klientem,
- uświadomienie, że prawo konsumenckie ulega zmianom a internet jest jednym ze źródeł zdobywania informacji o zachodzących zmianach prawa.
Metody lekcji: elementy wykładu, pogadanki, praca w grupach.
Forma zajęć: lekcyjno-warsztatowa, praca z komputerem.
Czas trwania: 45 minut.
Przebieg zajęć:
- Przypomnienie zasad reklamacji poznanych w klasie drugiej – 10 minut.
- Podział klasy na grupy i przydział pytań na które uczniowie mają odpowiedzieć – 20 minut.
- grupa – czy sprzedawca może odmówić przyjęcia reklamacji towaru kupionego z wyprzedaży posezonowej?
- grupa – sprzedawca chce wymienić towar wadliwy na nowy ale żąda dopłaty, gdyż nowa partia towaru ma wyższa cenę. Czy klient ma obowiązek wyrównania cen?
- grupa – klient chce reklamować lodówkę. Czy musi przywieść ją do sklepu?
- grupa – klient chce reklamować sweter kupiony w sklepie z używaną odzieżą, ponieważ w czasie prania odbarwił się. Czy może to zrobić?
- grupa – kupiony niedawno telefon komórkowy ponownie się zepsuł. Gwarancja dołączona do towaru określa, że można żądać zwrotu pieniędzy dopiero po 5 naprawach. Czy klient może żądać zwrotu pieniędzy już po jednej naprawie?
Uczniowie szukają odpowiedzi na stronach internetowych Federacji Konsumentów uwzględniając zmiany jakie zaszły po 1.01.2003 – www.federacja-konsumentów.org.pl
- Po uzgodnieniu odpowiedzi każda grupa przedstawia swoją wersję odpowiedzi i jej uzasadnienie – 7 minut.
- W ramach posumowania zajęć nauczyciel ocenia poprawność odpowiedzi. Przypomina uczniom, że w momencie, w którym rozpoczną pracę zawodową w handlu prawo konsumenckie może ulec zmianie. Internet może być jednym ze źródeł zdobywania informacji o zmianach prawa.