poniedziałek 20 maja 2019 imieniny Bazylego i Bernardyna 1506 - Zmarł Krzysztof Kolumb
Do końca roku pozostało: 0 dni
Geografia
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Zagrożenia obszarów polarnych

Wstęp

Lekcja zrealizowana w ramach projektu „Szkoła na biegunie”. Zapoznaj się z pozostałymi lekcjami z tego cyklu: spis lekcji.

Zagrożenia obszarów polarnych


Obszary polarne - gdzie to jest?

Mówiąc najogólniej – obszary polarne to te obszary, które są położone na północ od koła podbiegunowego północnego i na południe od koła podbiegunowego południowego. Często rozszerza się powyższą definicję: obszar polarny to taki obszar, który leży na północ na półkuli północnej lub południe na półkuli południowej od granicy tajgi (drzewiastej formacji roślinnej).


Ciekawostka:

Mówimy, że obszary polarne to Arktyka i Antarktyka. Czym Antarktyka różni się od Antarktydy? Antarktyda to kontynent leżący wewnątrz koła podbiegunowego południowego. Antarktyka to ów kontynent oraz wyspy leżące w jego pobliżu. Na północy nie ma zwartego kontynentu, są tylko wyspy oraz lądolód, dlatego w odniesieniu do północnych obszarów naszego globu używamy tylko jednego terminu: Arktyka.


Zagrożenia, które dotykają obszary polarne, możemy podzielić na:

  1. Zagrożenia przyrody obszarów polarnych:

    1. wynikające z procesów globalnych,
    2. lokalne.

  2. Zagrożenia społeczeństw Arktyki.

Zagrożenia przyrody obszarów polarnych wynikające z procesów globalnych

Do najważniejszych zagrożeń tego typu należą: globalne ocieplenie oraz dziura ozonowa. Zagrożenia te są tym bardziej niebezpieczne, że mają swoje źródło w miejscach odległych od obszarów polarnych. Skutki naszych działań w niższych szerokościach geograficznych są najbardziej zauważalne na dalekiej północy i na dalekim południu – problemem jest to, że nie widzimy skutków tego, co robimy i tym łatwiej jest nam je lekceważyć.




Komentarze + Dodaj komentarz

Dodaj wątek
Tytuł*:
Treść*:
Autor*:
Email:

Kod*:
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl