sobota 19 września 2020 imieniny Januarego i Konstancji 1620 - Zginął hetman Stanisław Żółkiewski
Do końca roku pozostało: 0 dni
Technika
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
  • Peryskop
Peryskop

Peryskop

PERYSKOP to przyrząd optyczny do obserwacji obiektów nie znajdujących się bezpośrednio w polu widzenia obserwatora, np. z okrętów podwodnych, okopów. Peryskop (rys.1) może być również znakomitą zabawką służącą do wyglądania z ukrycia lub pomocą dydaktyczną z fizyki w gimnazjum.
 
Materiały:
2 lusterka o wymiarach a x b, tektura grubości 1,5 mm, czarna i
zielona farba, klej do papieru.
   
Narzędzia i przybory: linijka, ekierka, ołówek, gumka, pędzel, nożyczki, nóż.
Rysunek nr 2. Siatka peryskopu
Rysunek nr 1. Konstrukcja peryskopu

 
Przebieg pracy:

  1. wykreślić na tekturze siatkę peryskopu (rys.2),
  2. pomalować na czarno wewnętrzną stronę peryskopu,
  3. pozostawić do wyschnięcia farbę,
  4. wyciąć siatkę wzdłuż linii ciągłych,
  5. wykonać wgniecenia tępym końcem noża wzdłuż linii przerywanych,
  6. zagiąć poszczególne części peryskopu, tak aby czarna strona tektury była jego wnętrzem,
  7. sprawdzić złożenie korpusu peryskopu,
  8. skleić korpus,
  9. zainstalować lusterka przyklejając je nieodblaskową stroną do skośnych płaszczyzn,
  10. pomalować zewnętrzne ścianki peryskopu zieloną farbą.
Inne konstrukcje peryskopu można znaleźć w książce Walentego Czyżyckiego "Prace z papieru, kartonu, tektury. Introligatorstwo.", PZWS, Warszawa 1963.




Autor: Dariusz Gawroński - Łowicz
Komentarze + Dodaj komentarz

Błąd- moim skomnym zdaniem...
Ania
maj 13, 2007, 22:06
Ej przepraszam, ale tu chyba jest błąd... Zrobiłam siatkę wg tego i jeden wymiar był zły- ta ściana jedna... Na której jest napisane b+3 a na drugiej b... Mam nadzieję, ze mi to ktos wytłumaczy :) Pozdrawiam :D
Marek
lipiec 13, 2007, 18:46
obie ścianki muszą mieć tę samą szerokość, np b+3
Kuba
grudzień 04, 2008, 12:41
raczej powinno być także "b" - inaczej w przekroju nie wyjdzie prostokąt tylko trapez. ale czemu jest b+3 zamiast b-3 (2x grubośc kartonu) tego nie wiem. Ktoś uwzględnił grubość kartonu przy zakładkach do klejenia ale przy zginaniu już nie. Poza tym jako temat dla dzieci w klasie 5-6 to raczej przesada. Dzieci powinny wykazać się inwencją a nie umiec czytac rysunki techniczne w 5-6 klasie.
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl