Sceanariusz lekcji przyrody dla uczniów V klasy.
Jak sprawdzić, czy w Twojej okolicy padają kwaśne deszcze?Cele operacyjne:Uczeń po zajęciach:
- wie, co to są kwaśne deszcze i w jaki sposób powstają,
- określa zastosowanie uniwersalnych papierków wskaźnikowych,
- posługuje się uniwersalnymi papierkami wskaźnikowymi,
- klasyfikuje substancje pod względem ich odczynu,
- potrafi określić odczyn opadów w okolicy,
- potrafi korzystać z materiału źródłowego,
- wnioskuje na podstawie przeprowadzonych doświadczeń.
Środki dydaktyczne:próbki wody opadowej, woda destylowana, woda z sokiem cytrynowym, woda z sodą oczyszczoną, woda z bielinką, probówki, uniwersalne papierki wskaźnikowe, schematy „skala pH”, foliogram „Powstawanie kwaśnych deszczów”,
karty pracy,
krzyżówka.
Metody i formy pracy:praca z tekstem źródłowym, doświadczenie, elementy pogadanki, wypowiedzi uczniów, indywidualna i grupowa praca uczniów.
Bibliografia:- E. Błaszczyk, E. Kłos, B. Malański, J. Sygniewicz, B. Zajdler "Przyroda - podręcznik dla kl. V", WSiP, Warszawa 2000.
- E. Błaszczyk, E. Kłos, B. Malański, J. Sygniewicz, B. Zajdler "Przyroda - zeszyt ćwiczeń dla kl. V, semestr II", WSiP, Warszawa 2000.
- J. Kulawik, T. Kulawik, M. Litwin "Chemia – podręcznik dla kl. VII szkoły podstawowej", Nowa Era, Warszawa 1997.
- A. Meiani "Wielka księga eksperymentów", Wydawnictwo Elżbieta Jarmołkiewicz, Zielona Góra 2001.