piątek 23 sierpnia 2019 imieniny Apolinarego i Filipa 1939 - Podpisanie paktu Ribbentrop-Mołotow
Do końca roku pozostało: 0 dni
Wychowanie przedszkolne
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Problemy integracji przedszkolnej

Od czego zależy powodzenie integracji?

     Powodzenie integracji przedszkolnej zależy od wielu czynników:

  • od uznania ważności środków materialnych, kadrowych,
  • od uwzględnienia czynników natury pedagogicznej (program, organizacja przedszkolna, preferencje edukacyjne),
  • od uczestnictwa środowiska lokalnego, szkolenia nauczycieli,
  • od położenia nacisku na edukację otwartą.

     Kto pomaga dziecku niepełnosprawnemu spełniać samego siebie w przedszkolu integracyjnym? Są to przede wszystkim pedagog specjalny i pedagog ogólny, którzy w równym stopniu są odpowiedzialni za wszystkie dzieci. Razem poszukują wspólnych rozwiązań, by dotrzeć do każdego dziecka. Wiele uwagi poświęcają oni współpracy z rodzicami.
     Powstające przedszkola integracyjne niewątpliwie napotykają wiele przeszkód, toteż osoby, które je zakładają, muszą charakteryzować się ogromną siłą woli i miłością do wszystkich dzieci. Ich wspólne problemy to:
  • rekrutacja dzieci do przedszkoli,
  • stosunek władz lokalnych do nowo powstających placówek integracyjnych,
  • współpraca z rodzicami, dobór kadry.
     To dobrze, że w Polsce powstają już takie przedszkola. Miejmy nadzieję, że będzie ich coraz więcej. Zapowiada się więc, iż nadejdzie taki czas, że słabi, niepełnosprawni, upośledzeni umysłowo nie będą odsuwani na margines. Jest wielka szansa, że małe dziecko – czy to zdrowe, czy niepełnosprawne – otrzyma szansę kształtowania wrażliwości i tolerancji.





Autor: Danuta Al-Khamisy
Komentarze + Dodaj komentarz

"integracja"
nauczycielka w grupie integracyjnej
maj 13, 2010, 12:58
Jestem nauczycielką w przedszkolu integracyjnym, uważam ze to wspaniałą idea. Niestety realia są inne, do grup trafiają dzieci z orzeczeniami dla których praca w grupie jest udręką, zmęczone reagują agresją, co ma istotny wpływ na działania grupy. My jako nauczycielki nie mamy prawa podważać orzeczeń wydanych przez komisję. Poza tym na ogół wychowankowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi zostają dłużej niż 4 godziny (zwykle ok 8); znacznie dłużej niż pracuje pedagog specjalny -efekt jest taki, że wychowawca przedszkolny zostaje sam z całą grupą 'integracyjną' bez fachowego wsparcia, w godzinach popołudniowych. Wtedy praca polega na dbaniu o bezpieczeństwo dzieci w grupie. Stąd moje pytanie: kiedy pojawią się rzetelne przepisy warunkujące prawdziwą integrację? Chciałabym, aby rozpoczęła się szczera dyskusja na ten temat... Pozdrawiam
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl